وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
پرسش و پاسخ 40
10 / 1 / 1395 ساعت 13:52 | بازدید : 3106 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

پرسش و پاسخ 40

      تعداد ديگری از پرسش و پاسخ های قابل توجه پست های مختلف وبلاگ و يا ارسالي با ايميل،  پرسشها خلاصه شده،  درود و سپاس،  خوب و بد،  و اين قبيل را حذف كردم،  و تا آنجا كه شده اشتباه های املايی و انشايي آنها را اصلاح نموده ام.  بخشی از پرسشها توسط بانو پرنیان حامد در اینجا پاسخ داده شده.  مطابق معمول این پست به مرور در چند روز آینده،  تا آخرین ظرفیت پر می شود.  یاد آوری نمایم،  گاهی از پاسخها ممکن است تا یکی دو هفته طول بکشد،  همچنین درصورتی که نظر و پرسش شخصی از قلم افتاد لطفاً تکرار نماید.

   توجه:  نظرات و پرسشها از جانب خوانندگان وبلاگ است،  و نظر وبلاگ نمی باشد،  پاسخ ها دانش وبلاگ است.

نظر بدهید و پرسش کنید،  و برای رفتن به آینده ای نوین،

در بحث های تاریخی شرکت نمایید.

   پرسش 578:  سلام، من مطلبی که در مورد ایل ممسنی بود،  رو خوندم.خیلی برام جالب بود مخصوصا قسمتی که مربوط به لباس این ایل بود. اون قسمتی که فرموده بودین لباس این ایل تحت تاثیر قوم قشقایی بوده.باید خدمتتون عرض کنم.نه تنها در شهرستان ممسنی بلکه ایل بویراحمد، شهرستان گچساران، دهدشت و شهر های لر زبان همین لباس رو میپوشند. اگر به لباس محلی زنان لر خرم آباد و بختیاری دقت کنید. و اونها رو از نظر مدل پیراهن و مدل دامن با پوشاک زنان لر های جنوب غربی (ممسنی، بویراحمد، کهگیلویه ، باشت و باوی) میبینید اندک تفاوتی با هم دارند. و خیلی بهم شبیه هستند و طبیعیه چون این اقوام همگی لر زبان و دارای میراث فرهنگی مشترک هستند. این شباهت بین هیچ کدام از لباس دیگر اقوام با لباس قوم لر دیده نمیشه. چطور قومی که از نژاد مغول بوده و مهاجر هستند. و از زمان قاجار به استان فارس کوچانده شده و از نواده های چنگیز خان و تیمور لنگ هستند با وجود فقط چند صد سال اسکان در ایران ، دارای شباهتی این چنینی با قومی اصیل و ایرانی با قدمتی چند هزار ساله میباشند !!!!؟؟؟ فکر نمیکنید این اقوام قشقایی بودند که از قوم لر تاثیر پذیرفتند. حتی قوم قشقایی دارای رقص محلی و چوب بازی شبیه بختیاریها است !!!! نکنه قشقایی ها بر روی لر های بختیاری و لرستانی هم تاثیر گذار بوده اند. چه جالب! شما که تاریخ دان هستید. چرا تاریخ لباس های اقوام ترک و رقص این اقوام رو مطالعه نمیکنید. از ترکهای مغول، ازبک، قرقیز، قزاق، ترکمن، آذری و ترک های ترکیه.  فقط ترک های قشقایی که از نظر لباس و رقص با این گروهها تفاوت اساسی داره. شاید قاجار این قوم رو کوچانده تا بر روی اقوام لر تاثیر گذار باشن معمولا اقوام مهاجر از اقوام ساکن تاثیر میپذیرن. براتون جالب نیس چرا مثلا ترکهای قشقایی چوب بازی و دستمال بازی دارند و لرها هم اینگونه هستند چرا ترکهای ترکمن و آذری رقصی تقریبا شبیه هم دارند و قشقاییها مانند لرها میرقصند.  چقدر با پسر عمو هاشون متفاوتند عارضم به خدمتتون لباس قوم قشقایی نمیدونم قبل از تاثیر چی بوده . ولی این قوم خوشبختانه توانسته زبانش رو حفظ کنه. گرچه بسیاری از کلمات فارسی وارد زبان این قوم شده. ولی با این وجود زبان ترکی قشقایی بدون آموزش قبلی برای یک فارسی زبان قابل درک نخواهد بود. ولی از نظر لباس و نوع رقص از فرهنگی متفاوت تاثیر پذیرفته. براتون آرزوی موفقیت میکنم.

   پاسخ انوش راوید:  مقاله ایل های ایران را چند سال پیش،  با گردآوری از اینترنت و کتابها و اطلاعات شخصی نوشتم،  امروزه دیدگاه تاریخی من تغییر کرده،  و نظر شما باعث می شود،  آن مقاله را هر چه زودتر باز نویسی کنم.  با توجه به اینکه در نظر و تحقیق و تحلیل من،  حمله مغول مغولستانی (یا منگولی) دروغ است،  و مغول هایی که در تاریخ ایران ذکر شده،  مردمانی از مغ های بازمانده از دوران شاهنشاهی ساسانیان،  از دامغان تا تاشکند بودند،  که بمنظور پایان کار خلافت ضعیف شده بغداد،  به بغداد هجوم بردند،  و فرهنگ جدید در نیمه غربی ایران وارد کردند،  که پس از آن شیعه امروزی (ساسانی) پدید آمد.

   ــ  ساسانی = سا = آسمان + سانی = دارنده مقام آسمانی.

   ــ  دامغان =  دام = خانه یا خانقاه + مغ یا مغان،  تاشکند = تا = ضریب + اشکند = اسکند = ریشه پاکی.

      هنگامیکه مغول های ایرانی بازمانده از مغ های ساسانی،  به غرب ایران آمدند،  قبایلی از اشکانی آنها را همراهی می کردند،  این قبایل بشدت مورد استقبال پسر عمو های تاریخی خود،  زنگانها یا بختیاریها (لر و لک و...) قرار گرفتند،  و آنها بخش هایی از کوچ ییلاق و قشلاق خود را به آنها دادند.  علت این استقبال،  مضاعف شدن قدرت ایل ها،  برای سرپیچی از حکومت های مرکزی،  بمنظور ندادن باج و خراج زیادی بود.  بعلت نفوذ 500 ساله خلفای اسلامی،  مقداری لباس و پوشاک زنگانی ها یا زنگی ها،  از حالت اولیه سنتی خود خارج گردیده بود،  بویژه آنکه در شورش بزرگ زنگی های بصره،  و شکست نسبی آنها،  بشدت زیر نفوذ فرهنگی و نظامی بغداد قرار گرفته بودند.

      قشقایی ها از همان قبایل اشکانی هستند،  یعنی بخشی از زنگها یا زنگی ها،  آنها در دوران ساسانی زیر بار حکومت دینی ساسانی نرفتند،  و مجبور شدند به بخش های شمال شرقی و غربی ایران بروند،  یا کوچ کنند.  بعد از چند صد سال با کمی تغییر در آوا و گویش،  قبایلی از آنها،  با مغ های مغولی به ایران بازگشتند،  آنها کمی بیشتر گذشته تاریخی خود را به ایران غربی آوردند،  زیرا در مناطق شمالی،  کمتر مورد تأثیر حکومت های دینی ایران غربی بودند.  اگر قشقاییها با بختیاریها یک خانواده نبودند، هرگز اجازه و توانایی پیدا نمی کردند،  در ایران غربی بمانند.

   ــ  اشکانی یا اشکانیان یک قوم و طایفه نیست،  بلکه نام فرقه ای یا دین است،  به معنی پاکی،  اشک = اسک = آب پاک + نیان = کیان = جد و آباد.  امروز در هندوستان فرقه ای دینی بنام اشکانیان وجود دارد،  که خود را بازمانده اشکانی تاریخی می دانند.

   ــ  زنگی = زن = ژن = جان = مولد حیات = الهه برتر + گی = ریشه و دارند = بختیاری و تمام اقوام غربی و جنوب غربی ایران.

   ــ  قشقایی = قش = غش = خلوص شده + قایی = پابرجا،  قشقایی = خالص شده و پا برجا در دین،  یک واژه کاملاً ایرانی است.

   ــ  مغول مغولستانی،  از نظر دیدگاه تاریخی ایرانی منگل یا منگول است،  ایرانیان سه قوم اصلی بودند،  شنگل و انگل و منگل،  شنگلها در ایران و هند و..، انگل ها در اروپا و انگلستان و..،  منگل ها در مغولستان و چین و...،  در هزاره دوم تا چهارم خورشیدی ایرانی پخش شدند، همه از تمدن کهن جی بودند.

      از نظر لباس و فرهنگ و ...،   مردمانی که قرن ها در کنار هم زندگی کرده اند،  خود بخود هماهنگی و یک نوعی هم بدست آورده اند،  که کاری عادی در تاریخ تمدن است.  از ابتدای قرن 20 دخالت دولتها در بود و باش مردم کشورها زیاد شد،  و امروزه در قرن 21 این دخالتها بصورت تهاجم فرهنگی از طرف شهر های بزرگتر داخل و خارج هر کشور انجام می شود.  تنها وسیله مقابله با آن،  آگاهی دادن به جوانان باهوش هر دیار است،  که نسبت به حفظ و نگهداری فرهنگ و فولکلوریک ملی و مردمی خود اقدام کنند.

     اطلاعات و دانش ما از شهر اشک آباد یا عشق آباد کشور ترکمنستان،  تا شهر تاشکند کشور ازبکستان،  بسیار کم و در اندازه هیچ است.  علت آنهم چند دهه دور از دسترس بودن آن کشورها،  و تغییر در خطوط و حروف الفبای آن کشورها می باشد.  آنها بخش بزرگی از تاریخ ایران را شامل می شوند،  که ندانستن آن باعث پیدا شدن دروغ های زیادی در تاریخ ایران شده است.  امروزه بجای اینکه بجان ایل ها و مردم ایرانی در داخل کشور بیافتیم،  و بگوییم این و آن از ما هستند و یا نیستند،  باید بفکر ایران تاریخی در آسیای میانه اصطلاحی باشیم،  که بشدت دارند آسمیله می شوند،  و با هویتی مشکوک پدید می آیند.

   ــ  ممسنی =  م = مهر + م = ماه + س = سین (سان یا خورشید) + نی = نشان،  ممسنی = نشان داران مهر و ماه و خورشید،  تحقیق و تحلیل تعریف نام ممسنی را بزودی می نویسم.

عکس هایی از ایل های ایرانی،  مشروح در تاریخ ایل های ایران،  عکس شماره 4208.

   پرسش 579:  درود اقای راوید مدتی من تو اینترنت راجع به جدا شدن استان های خوزستان کردستان لرستان و استان های ترک زبان مشاهده میکنم که خیلی ازارم میده حتی با بعضی ترک ها هم حرف میزنم به شوخی اینو قبول دارند. من اهل انزلی هستم تقریبا نصف انزلی ترک اند . خیلی از این بابت هم ناراحت هستم و خیلی وقت هستش حالا نمیدونم بهش چی میگن تعصب دارم روی شهرم بعد استان بعد کشور و هر کس خارج از این باشه متنفرم. رتجب به زبان هم همینطور لطفا کمکم کنید باور نمیکنید من گاهی خواب میبینم در این موارد.

   پاسخ انوش راوید:  درود و سپاس از توجه شما،  با کمال تأسف امکانش می باشد،  ولی در هر صورت ایران و تاریخ ایران همیشه وجود دارد و خواهد داشت.  این گفتن درباره جدایی ها،  ابتدای اعمال دمکراسی واقعی در ایران است،  در غیر اینصورت ایران و ایرانی هرگز به دمکراسی نخواهند رسید،  در اینباره بحث زیاد است،  بزودی در وبلاگ مشروح می نویسم،  که چرا مفهوم دمکراسی در ایران پیاده نمی شود،  و باید چنین اتفاق هایی ناگواری بیفتاد.  البته و پس از آن و در مدت بسیار کوتاه از نظر تاریخی،  تمام خاک و سرزمین ایران باستان،  تحت پوشش یک اتحادیه قوی بوجود می آید،  تجربه های تاریخی در این مورد زیاد داشته ایم،  زمان پایان حکومت صفویه همین گونه بود،  زمان پایان زندیه همین گونه بود،  اواخر قاجاریه هم همین گونه بود،  در گذشته های تاریخی هم مثال زیاد است.  شما فقط بفکر تخصص و تخصصی تر بودن فکر کنید،  و احتمالاً درصورت عدم تخصص در یکی از گرایش های سیاسی،  خودتان را بی جهت درگیر مسائل سیاسی نکنید،  جهت اطلاع بیشتر رجوع کنید به:

http://ravid0.blogfa.com/post/163

      نمونه عدم درک دمکراسی،  عدم توجه به خواسته های دیگران است،  هر چند این خواسته باب دل ما نباشد.  عده ای،  کم و بیش آنرا کار ندارم،  می خواهند بصورت کشور جدا،  یا تحت پوشش یک فدرالیسم علمی باشند.  نباید با ایده و خواسته آنها برخورد غیر دمکراتیک شود،  بلکه باید با تولید تز های مورد پسند،  ضمن بالا بردن آرا مورد نظرمان،  مخالفان عقیده و دانش خودمان را در اقلیت قرار دهیم،  همچنین گوشزد دمکراسی حاصل شود.  یاد آوری نمایم،  ایران تاریخی دارای شاه نشین های متعدد بود،  که همگی تحت پوشش پادشاه بودند.

   پرسش 580:  سلام من یه تحقیقی دارم درمورد اینکه ایا داستان رستم و سهراب واقعیت داشته یانه فقط یک افسانه است؟ ایا رستم میدونسته که سهراب پسرشه؟ ازتون میخواستم که درمورد این موضوعات هم مطلب بذارید چون واقعاً به جوابشون نیاز دارم .هرچقد توسایتتون گشتم پیدانکردم.

   پاسخ انوش راوید:  پاسخ در:

کلیک کنید: رستم و سهراب

    پرسش 581:  با درود،  از چه زمانی به منطقه ی بندر گز انزان می گفتند؟ چرا؟ ایا انزانی های منطقه ی بندر گز اولین انزانی ها بودند یا از انزان ایذه به منطقه ی بندر گز امدند؟

   پاسخ انوش راوید:  ان = خارج شده یا پایان یافته،  زان = سان = خورشید،  انزان = بیرون آمده از خورشید = انسان = انشان = زادگاه کوروش بزرگ.  در هزاره دوم خورشیدی ایرانی،  با مناسب تر شدن گرمای زمین،  و پایان سرمای کوچک،  ایرانیان کم کم از منطقه حاشیه خلیج فارس در تمام ایران پراکنده شدند.  با افزایش جمعیت ایرانیان از سه قوم اصلی تشکیل شدند،  که در شاهنامه فردوسی،  ایران و روم و توران،  گفته شده است،  و در داستان های ایرانی از شنگل و منگل و انگل،  نام برده شده،  که در داستان های ایرانی نوشته ام.

   ــ  شنگل = زاده خورشید = انسان = انشان = انزان.  انزان می تواند هر جای ایران باشد،  بیشتر وقتی یک طایفه انشانی یا انزانی،  در سرزمینی قرار می گیرد،  که از زیر مجموعه دو قوم دیگر باشند،  به آن جا انزان می گویند.

   ــ  ان با تغییر آوا  end شده است،  به حروف الفبای تمدن جی مراجعه شود.

   پرسش 582:  سلام،  ِمن به تاریخ ایران خیلی علاقه دارم می شه کمک کنید بدونم ملت ایران چه در  قدیم (باستان) و چه امروز چه نقطه ضعفهائی دارند؟ بیشتر نقطه ضعفهای  فرهنگی مد نظر دارم؟؟؟  من یک جائی می خوندم فرهنگ دو پایه اساسی داره:  دین و زبان، می شه توضیح بدین زبان ما که فارسی کامل نیست، دین هم که ایرانی  نیست،  تکلیف ما با تناقض تاریخ و فرهنگ چی می شه؟؟؟

   پاسخ انوش راوید:  هیچ تناقصی در کار نیست،  رشد و تکامل تاریخ تمدن همچنان بخوبی ادامه داشته و دارد،  زبان فارسی،  همان دری یا داریوشی است،  و دین اسلام نیز دست آورد تکامل تاریخ تمدن ایران است.  نقطه ضعفها و قوتها،  شاخص تعیین دارد،  که تحقیق و تحلیل آن زمان بر است،  و استادی می خواهد.  درصورتیکه علاقه و یا گرایش شما یکی از زیر مجموعه های علم جغرافیا ـ تاریخ است،  بمنظور آگاهی بیشتر،  مطالعه و پیگیری وبلاگ و لینک های آنرا پیشنهاد می کنم.

   ــ  فارسی = فا =  فر، بزرگی، شکوه + رسی = رستن و روئیدن،  فارسی = زبان رستن و روئیدن شکوه و بزرگی.  به دروغ گفته اند:  چون اعراب نمی توانستند پ را تلفظ کنند،  بجای آن ف می گفتند،  بنابر این پارسی شد فارسی.  درصورتیکه پارس = پر + سر = پرسر،  مشروح در معنی نام شهرها و روستاهای ایران.

   عکس هایی گچبری هایی از الهه ها،  میترا، ماه و خورشید،  مشروح در تاریخ الهه های ایران، عکس شماره 4028.

كليك كنيد:  تمدن جالب آریایی

كليك كنيد:  زیارتگاه های تاریخی ایران

كليك كنيد:  هیئت های هدیه آورنده به تخت جمشید

سبز=  جنگل های شمال ایران،  سفید=  آسمان شفاف مرکز ایران،  قرمز=  سرخی فجر خلیج فارس

    توجه:  اگر وبلاگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  وبلاگ انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبلاگ و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبلاگم بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

    جنبش برداشت دروغها از تاریخ ایران:  حمله اسکندر مقدونی به ایران بزرگترین دروغ تاریخ،  حمله چنگیز مغول به ایران سومین دروغ بزرگ تاریخ،  و مقالات مهم مانند،  سنت گریزی و دانایی قرن 21،  و دروغ های تاریخ و حمله های عرب، مغول، تاتار،  و گفتمان تاریخ،  و جدید ترین بررسی های تاریخی در وبلاگ:

http://ravid.ir    و   http://arq.ir



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 158

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1768
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 19151
:: بازدید ماه : 147268
:: بازدید سال : 446927
:: بازدید کلی : 4347106